Groente goed voor uw ogen.

Nieuws

Groente goed voor uw ogen.

16 maart 2012
NOTICE: 8 Undefined variable: aItem, in file: /var/www/vhosts/louisoptiek.nl/httpdocs/site/views/modules/news/newsdetail.php on line: 35

 Dat wortelen goed zijn voor de ogen is algemeen bekend. Er zijn echter enkele groentesoorten die nog beter zijn voor de ogen.

 Onderzoekers hebben ontdekt dat boerenkool bijzonder goed is voor het behoud van het gezichtsvermogen. De groentesoort kan helpen bij het voorkomen van ouderdomsmaculadegeneratie en kan de voortgang van de aandoening verlangzamen. Dat komt vooral door de grote hoeveelheid luteïne en zeaxanthine in boerenkool. Uit dezelfde stoffen bestaat ook de menselijke macula, oftewel de 'gele vlek'.

 Vroeger ging men er van uit dat het maculapigment uit bètacaroteen bestaat, een stof die in grote hoeveelheden in wortelen aanwezig is. Tegenwoordig weet men echter dat de gele vlek vooral luteïne en zeaxanthine bevat. En deze stoffen komen in grotere hoeveelheden in groene bladgroentes voor. Boerenkool, spinazie en broccoli zijn de drie luteïnerijkste levensmiddelen, maar ook rucolasla en wittekool bevatten luteïne. Luteïne en zeaxanthine stammen af van bètacaroteen. Het klopt dan ook, dat ook wortelen goed zijn voor de ogen.

 Een volwassen persoon zou vijf milligram luteïne per dag tot zich moeten nemen. Patiënten met maculaveranderingen hebben zo'n 10 milligram per dag nodig. Men bereikt dit door bijvoorbeeld 100 tot 150 gram boerenkool, spinazie of broccoli per dag te eten. Ter vergelijking: om hetzelfde resultaat met wortelen te bereiken, zou een persoon meer dan één kilogram wortelen per dag moeten eten.

 Bron: www.eyeline-magazine.nl